Prefab kerk

Op donderdag 1 november 2018 had de Christus Triumfatorkerk een klein filiaaltje geopend in de Theresiastraat. Omstreeks 12.00 uur verscheen er plotseling een mooi houten kerkje bij de Albert Heijn op de hoek met de Laan van NOI.
In het kerkje brandde de kaars van de CTK en voorbijgangers werd de vraag gesteld: voor wie zou jij een kaarsje op willen steken?
Sommige mensen kijken dan snel de andere kant op, of halen hun schouders op. Anderen mompelen “Nee, dank u wel”. Sommigen zeggen: “Er is eigenlijk niemand voor wie ik een kaarsje aan zou willen steken…” en die opmerking levert al gesprek op: prijs je gelukkig als er in jouw naaste omgeving geen verdriet is! En men loopt glimlachend verder.
Anderen, verassend veel jongeren, blijven staan en nemen de moeite een kaarsje aan te steken. “Ja, mijn oma is pas overleden…”, “Voor mijn buurvrouw die is ziek”, “ik heb een broertje verloren”, fluistert een jonge vrouw.
Soms staan we even te praten. We delen flyers uit voor de openstelling van de ‘echte’ kerk op 2 november. Om 15.30 uur hebben Wilma en ik koude voeten en ruimen we de ‘prefabkerk’ weer op.
Fascinerend om te zien wat een klein kerkje met een kaars doet in het straatbeeld. Het verkeer raast voorbij. Mensen blijven verwonderd staan. Er worden foto’s gemaakt met mobieltjes. Een enkeling durft zelfs een kaarsje aan te steken.
Wat het doet zo’n actie? Geen idee. Op zijn minst zet het mensen aan het denken. Stil staan bij het leven. Bij vreugde en verdriet.
Of het ook extra bezoekers in de kerk heeft opgeleverd? Volgens mij niet. Al waren er een dag later op Allerzielen óók mooie gesprekken in de ‘echte’ kerk en een prachtige viering met De Zinnen.
Wat mij betreft doen we het volgend jaar weer.
Of zouden we tocht een permanent kapelletje moeten inrichten op deze hoek bij de AH...?