Cross of Nails

In de herdenkingsdienst van 5 maart 2023 werd het Cross of Nails overgedragen van de Anglicaanse kerk van St John & St Philip naar de Christus Triumfatorkerk. Het cross zal dit jaar op onze liturgische tafel staan.
Het Cross of Nails (‘spijkerkruis’) is een teken van verzoening en wordt geschonken aan kerken over heel de wereld die door oorlog beschadigd of verwoest zijn. Het kruis is gemaakt van zware draadnagels die gevonden werden in het puin van de gebombardeerde kathedraal van  Coventry in Engeland. Na de oorlog is wereldwijd een teken van verzoening geworden. In 1995 is het Cross door de Community of the Cross of Nails in Coventry geschonken aan de getroffen kerken in Bezuidenhout én aan de stad Den Haag.
Het Cross of Nails rouleert sinds 1995 over de drie kerkgenootschappen die getroffen zijn door het bombardement van 3 maart ’45. Dat zijn de Rooms-katholieke parochie, de Protestantse gemeente en de Anglicaanse kerk. In Bezuidenhout werden vier kerken werden verwoest of zwaar beschadigd: Onze Lieve Vrouw van Goede Raad (RK), Liduinakerk (RK), Wilhelminakerk (prot.) en de Saint John en Saint Philip (Anglicaans). De Anglicaanse kerk stond in die tijd in de Derde Van de Boschstraat. Deze kerk werd verwoest en in een ander deel van Den Haag herbouwd. De Wilhelminakerk en de Liduinakerk werden herbouwd en gerestaureerd, maar later weer gesloten en gesloopt. De OLV Goede Raadkerk werd op dezelfde plaats aan de Bezuidenhoutseweg herbouwd en is momenteel in gebruik bij de International English Speaking Roman Catholic Parish.